Αναγνώστες

Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2009

Ὁ Πόλεμος καὶ ἡ Ἔρις

Ἡράκλειτος
Ὁ Πόλεμος καὶ ἡ Ἔρις


22. (53).
πόλεμος πάντων μὲν πατήρ ἐστι, πάντων δὲ βασιλεύς, καὶ τοὺς μὲν θεοὺς ἔδειξε τοὺς δὲ ἀνθρώπους, τοὺς μὲν δούλους ἐποίησε τοὺς δὲ ἐλευθέρους.
Ο πόλεμος είναι πατέρας όλων, όλων βασιλιάς. Άλλους ανέδειξε σε θεούς και άλλους σε ανθρώπους, άλλους έκανε δούλους και άλλους ελεύθερους. [10]

23. (80).
εἰδέναι δὲ χρὴ τὸν πόλεμον ἐόντα ξυνόν, καὶ δίκην ἔριν, καὶ γινόμενα πάντα κατ᾽ ἔριν καὶ χρεών.
Πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι ο πόλεμος είναι κοινός και η διχόνοια δικαιοσύνη, και ότι τα πάντα γίνονται σύμφωνα με τη διχόνοια και την ανάγκη.

24. (125).
καὶ ὁ κυκεὼν διίσταται (μὴ) κινούμενος.
Και ο κυκεώνας διαλύεται όταν δεν κινείται. [11]




Σημειώσεις
10. Ο Χάιντεγκερ ταυτίζει το Λόγο με τον πόλεμο (βλ. Introduction a la metaphysique, σελ. 72).

11. Ονόμαζαν “κυκεώνα” ένα ποτό αποτελούμενο από κριθάλευρο, ένα υγρό και διάφορα άλλα συστατικά· το όνομα του προέρχεται από το ότι έπρεπε να το ανακινούν (“κυκᾶν”) προκειμένου τα στερεά συστατικά να μην επικάθονται στο βάθος του δοχείου. Ο κυκεώνας συναντάται πολλές φορές στον Όμηρο, και στην Ιλιάδα (XI, στίχος 624 κ.ε.) μας περιγράφεται η λεπτομερειακή προετοιμασία του: μέσα στην κούπα του Νέστορα, η Εκαμήδη αναμιγνύει κρασί, μέλι, τριμμένο κατσικίσιο τυρί και λευκό κριθάλευρο. Ο κυκεώνας ανακατευόταν με ένα βλαστό από φλησκούνι που είχε επίσης ως ρόλο να τον αρωματίζει. Ο κυκεώνας χρησίμευε για να τονώνει εκείνον που ήταν εξαντλημένος, όμως, ακόμη, διάφορες παραλλαγές του υποτίθεται ότι είχαν θεραπευτικές ιδιότητες. Ο κυκεώνας έπαιζε επίσης κάποιο ρόλο στις θρησκευτικές τελετές, αφού οι μυημένοι στα ελευσίνια μυστήρια έπιναν από αυτόν και του απέδιδαν μυστικιστικές αξίες· πάνω σ' αυτό το θέμα, βλ. Armand Delatte, Le Cyceon, breuvage rituel des mysteres d' Eleusis, Paris 1955. Η ιδέα του Ηράκλειτου είναι ξεκάθαρη, η ανακίνηση του μίγματος κάνει την ομοιομορφία του, έτσι συμβαίνει και με τα πάντα σ' αυτόν τον κόσμο, και με τον ίδιο τον κόσμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου